Nowa maszyna PistenBully 600

 

 

Nowa maszyna na scenie
Szóstego lutego bieżącego roku firma Kässbohrer przedstawiła nową generację maszyn linii PistenBully 600. Nowa maszyna otrzymała oznaczenie PistenBully 600 / 600 Polar i zastępuje maszyny PistenBully 600 SCR / 600 Polar SCR.
 

Jakie zmiany można zauważyć na pierwszy rzut oka
Podstawowa charakterystyczna sylwetka maszyny została bez zmian. Designerzy Kässbohrera nastawili się na zmiany części tworzących styl i szczegóły maszyny. Kabina kierowcy wizualnie zmieniła się dzięki nowej i nietradycyjnej kombinacji koloru czerwonego i czarnego.  Maska przednia została zaprojektowana tak, aby nie trzymał się na niej szron. Nowy design drzwi obejmuje plastikową okładzinę w czarnym kolorze w dolnej części. Czarna plastikowa osłona kryje reflektory dachowe LED, również rurowa poręcz jest nowa w czarnym kolorze. Nowa wersja ma też krycie ramy nożnej za kabiną ze zintegrowanym bocznym reflektorem LED.

 

  

 


Zupełnie nowy kokpit kabiny
Po wejściu do kabiny każdego znawcę na pierwszy rzut oka zainteresuje nowe rozwiązanie elementów do obsługi. Punktem wyjściowym jest komfortowy, ergonomiczny fotel pneumatyczny. Jego częścią jest kształtowy prawy podłokietnik ze zintegrowanym joystikiem. Jest on zasadniczo zmodernizowany. Teraz można z jego pomocą jednocześnie obsługiwać cztery funkcje lemiesza jednocześnie. Ponadto obsługa tych funkcji jest bardzo intuicyjna.
W polu widzenia kierowcy jest 10.calowy iTerminal z prostym mechanizmem przeglądania menu i poszczególnych funkcji. Na ekranie dotykowym kierowca widzi aktualne wyposażenie pojazdu i szeroką skalę parametrów roboczych. Ekran jest bardziej przejrzysty dzięki mniejszej liczbie symboli. Wizualizacja jest uproszczona i ujednolicona tak, aby również w przyszłości mogły z niej korzystać wszystkie przyszłe modele maszyn marki PistenBully. Funkcje obsługuje się przede wszystkim za pośrednictwem symboli. W taki sam sposób pracują też narzędzia diagnostyczne. Za pośrednictwem symboli są sygnalizowane wszelkie usterki lub potrzeby maszyny.
Konstruktorzy i designerzy zwrócili też uwagę na poprawę komfortu kierowcy. Celem zmian było opóźnienie objawów zmęczenia kierowców i w ten sposób zwiększenie bezpieczeństwa i wydajności pracy. W kabinie jest nowa tapicerka. Jest przyjemna na dotyk i łatwa w czyszczeniu. Wentylacja jest nowo zoptymalizowana, poprawiła się też izolacja dźwiękowa i cieplna. Na podłogę ułożono wymienne dywaniki z wbudowanym odprowadzeniem wody. 
PistenBully 600 / 600 Polar posiada zupełnie nowe rozwiązanie ogrzewania. Jest ono oparte na specjalnym czujniku temperatury. Automatyka ogrzewania i chłodzenia ma płynną regulację i można ją porównać w pełni z komfortem w samochodach osobowych. Automatyczna jest również funkcja ogrzewania szyb.  Na życzenie można maszynę dodatkowo wyposażyć w automatyczną klimatyzację.

 

  

 

  

 

 


Zupełnie nowa rama główna maszyny
Podczas konstruowania nowej ramy przeprowadzono optymalizację, dzięki której obniżono masę. Skrócone osie nie sięgają do części środkowej, dzięki czemu jest zapewniony dostęp do komponentów od spodu. Dzięki działaniu tłumiącemu sprzężonych łożysk ślizgowych uzyskano wyższy komfort jazdy, efekt huśtania podczas hamowania jest niewyczuwalny. Podwozie jest skonstruowane na całkowitą dopuszczalną masę 14 500 kg. Cztery skrętne drążki w napinającej osi umożliwiają obciążenie aż do 4 000 kg, to znaczy o 50 % więcej, niż u poprzednika tej generacji, maszyny PistenBully 600 SCR. Obciążenie osi obiegowych z czterema drążkami skrętnymi można zwiększyć obciążenie aż do 35 % i osiągnąć w ten sposób wartość 1 750 kg. W osiach kół są dwa nowe wielowymiarowe łożyska stożkowe. Przy zmianie konstrukcji doszło też do wzmocnienia wahaczy. Teraz można przez uzębienie szybko przestawiać nastawienie podwozia według aktualnej potrzeby.
 

 

  

 

  

 

 

Agregat napędowy – Sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Cummins X12
Z tym silnikiem PistenBully 600 / 600 Polar spełnia jako pierwszy ratrak na świecie normę emisyjną EU 5.  Przy masie roboczej ratraka PistenBully 600 W Polar 13 187 kg uzyskano (z mocą silnika 382 kW/520 PS) najlepszą moc jednostkową 34,52 kg/kW. Moment obrotowy 2 375 Nm przy 1 200 obr./min. jest o 176 Nm wyższy, niż u poprzednika - PistenBully 600 Polar SCR. Z punktu widzenia kosztów eksploatacji ma to pozytywny wpływ na zużycie paliwa. Jest ono znacznie niższe w porównaniu z poprzednimi typami silników. Obniżenie zużycia paliwa w kombinacji z instalacją większego zbiornika paliwa (300 litrów) umożliwiło zwiększenie zasięgu ratraka. 
Z tą jednostką napędową PistenBully 600 Polar gwarantuje trudną do pokonania wydajność odgarniania śniegu i wyborną zdolność pokonywania wzniesień. Dla akumulatory 12 V/152 Ah zapewniają dostateczny prąd do zimnych rozruchów 1 130 A.

 

 

    

 


Hydraulika
Pompy i silniki hydrauliczne są takie same, jak w wersji 600 SCR. Pompy napędu jazdy są na przekładni rozdzielającej nachylone wzajemnie o 5°, co zapewnia lepszy dostęp do pomp. Nowością jest hamulec elektrohydrauliczny. Poprawiła się też ochrona komponentów podczas jazdy na zimno. Jeżeli nie dojdzie do nagrzania oleju hydraulicznego na temperaturę roboczą, elektronika ogranicza obroty silnika na maks. 1600 obr./min.  O 20% w porównaniu z poprzednikiem wzrosła wydajność hydrauliki roboczej na 80 l/min. przy ciśnieniu 200 bar. Wszystkie funkcje hydrauliczne są niezależne od siebie i sterowane proporcjonalnie.
 


Gąsienice KombiPlus
Gąsienice KombiPlus poprawiają zdolność pokonywania wzniesień i siłę pchania ratraka. Rozwój nowej konstrukcji gąsienic był nastawiony na to, aby uzyskać optymalny układ przekładek dla równomiernego rozłożenia siły. Wszystkich siedem przekładek o grubości 15 mm składa się z trzech grubych warstw tkaniny. Złączki gąsienicy są skonstruowane jako wysokiej wytrzymałości. Identyczna gąsienica prawa i lewa redukuje ilość potrzebnych części zamiennych, co obniża koszty eksploatacji.
 
 

 

Urządzenia dodatkowe
Nowy nośnik lemiesza ze zredukowaną liczbą węży umożliwia szybsze mocowanie lemiesza i lepsze opadanie śniegu i lodu.
Nowy nośnik pługa wirnikowego ze wzmocnioną głowicą mocującą umożliwia maksymalne zakresy ruchu. Jednocześnie ma zintegrowany automatyczny tłumik drgań.
Nośnik pługa wirnikowego ułatwia pracę obsłudze z pomocą następujących zintegrowanych usług asystencyjnych: 
Auto Tracer – umożliwia inteligentne sterowanie pługiem wirnikowym, zapewnia kopiowanie podczas jazdy po poziomicy. 
Snowtronic – utrzymuje nastawione obrysy przygotowywanej powierzchni.
Wszystkie ruchy nośnika można proporcjonalnie obsługiwać z pomocą joysticka. Ruch można zatrzymać w każdej pozycji, co między innymi ułatwia podłączenie i odłączenie pługa wirnikowego AlpinFlex.
 
 

 

    

 

Lemiesz i pług wirnikowy AlpinFlex
Lemiesz w ofercie podstawowej jest wzmocniony do przewozu armatek śnieżnych. Posiada bardziej masywną górną kratkę i wzmocnione ułożyskowanie tłoczysk bocznych części lemiesza. 
Jedna z wprowadzonych zmian pługa wirnikowego AlpinFlex jest widoczna na pierwszy rzut oka. Finiszery nie są wykonane w żółtym, ale w czarnym kolorze. Ważną nowością, którą niewątpliwie docenią wszyscy kierowcy tych maszyn, jest ulepszone oświetlenie. W tylnej części pługa wirnikowego przybyły reflektory LED, które dobrze i jasną oświetlają przygotowywaną powierzchnię. Na życzenie można uzupełnić pług wirnikowy odchylanymi finiszerami, ewentualne tylną kamerą.
 

 

    

 

 

Przystawka nawijarkowa
Innowowana przystawka nawijarkowa dysponuje siłą ciągu do 4,6 t i możliwą długością liny 1400 m. Doszło do obniżenia masy ramy nawijarki o 80 kg. Funkcja automatycznej regulacji siły ciągu nawijania liny ułatwia pracę kierowcy i zapobiega niepotrzebnie wysokiej sile ciągu, co ma korzystny wpływ na żywotność liny. Nawijarką można bez ograniczeń obracać o 360° bez skręcania liny. Funkcja aktywnej nawijarki ułatwia kierowania maszyną podczas skręcania. Kierowca podczas pracy z nawijarką na iTerminalu  wizualizowane aktywne funkcje nawijarki.